Uw hart, de motor van uw lichaam

Preventie van hartaandoeningen :

Uw hart is een belangrijke motor van uw lichaam waar u zorg zou moeten voor dragen. Uw gezondheid is zeer belangrijk en kan soms wel eens een aantal aanpassingen vragen die u samen met uw arts best eens kan doornemen om een gezonde levensstijl na te streven. Hartaandoeningen zijn de belangrijkste doodsoorzaak in België. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door hun algemene gezondheid en levensstijl. Na verloop van tijd hebben ongezonde gewoontes zoals roken, slechte eetgewoonten en een gebrek aan lichaamsbeweging invloed op de gezondheid van het hart.

Vaak leiden al deze factoren tot verstopping van de kransslagaders door plaque afzettingen die kunnen leiden tot hartfalen en de noodzaak van medische interventie om deze potentieel levensbedreigende aandoening te behandelen.

De toekomst kan er soms somber uitzien voor deze mensen in een gevorderd stadia van de ziekte. Maar er is goed nieuws. Door een paar eenvoudige stappen te nemen om uw levensstijl te verbeteren, kunt u het risico op hartaandoeningen verminderen, uw algehele gezondheid verbeteren en genieten van uw dagelijkse activiteiten. Hier zijn een paar voorbeelden:

 

Stop met roken:

Roken is een van de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Roken verhoogt het risico op geblokkeerde slagaders en bloedstolsels, vermindert de hoeveelheid zuurstof in het bloed en zorgt ervoor dat het hart harder werkt. En, in tegenstelling tot sommige gangbare mythen, draagt roken niet bij aan gewichtsverlies.

Tot slot, als de negatieve effecten op uw persoonlijke gezondheid niet genoeg zijn om u te overtuigen, is het belangrijk om erop te wijzen dat rook schadelijk is voor mensen die tijd met u doorbrengen terwijl u rookt, zoals familieleden, vrienden en zelfs huisdieren. De belangrijkste stap die u kunt zetten om uw gezondheid en de gezondheid van uw hart te verbeteren is te stoppen met roken.

 

Overgewicht:

Overgewicht is een van de risicofactoren die u kunt voorkomen door gezond te eten. Dit is gebaseerd op de principes van de mediterrane keuken. Wetenschappers hebben vastgesteld dat het aantal hart- en vaatziekten in de landen rond de Middellandse-Zee aanzienlijk lager ligt. Zij schrijven dit niet alleen toe aan een meer ontspannen levensstijl en meer lichaamsbeweging, maar ook aan de typische eetgewoonten van de mediterrane regio, zoals de consumptie van olijfolie, de frequente consumptie van vis en plantaardige producten en de beperkte consumptie van vetrijke zuivelproducten, vlees en worst.

De bovenstaande bevindingen en andere wetenschappelijke studies hebben geleid tot de volgende concrete voedingsadviezen:

·         Geef voorkeur aan visvetten en plantaardige vetten (olijfolie) en beperking van de consumptie van dierlijke vetten uit (vetrijke) zuivelproducten en vette vleeswaren.

·         Zorg voor voldoende vezelrijke producten zoals groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten en noten.

Een goede indicator voor een gezond lichaamsgewicht is de Body Mass Index (BMI). BMI is een rekenformule waarbij het gewicht van een persoon wordt gedeeld door zijn lengte in het kwadraat. Als u bijvoorbeeld 65 kg weegt en 1,70 m hoog bent, berekent u uw BMI door 65 te delen door (1,7x1,7). Het resultaat (22,49) geeft aan dat uw gewicht geschikt is omdat u, om uw gezondheid te optimaliseren, binnen het bereik van 18,5 tot 24,9 moet blijven.

Het risico op hart- en vaatziekten neemt toe als het overtollige vet zich ophoopt in de buikstreek. Voorzichtigheid is geboden, vooral bij mannen met een tailleomvang van meer dan 94 cm en bij vrouwen met een tailleomvang van meer dan 80 cm.

 

Wees actief:

De Belgische bevolking als geheel is veel te zittend. Om de effecten van een sedentaire levensstijl tegen te gaan, is elke dag gedurende 30 minuten gematigde lichaamsbeweging nodig. Dit kan onder andere zijn: stevig wandelen, fietsen, wandelen, tuinieren,... Het belangrijkste is om actief te zijn.

 

Het beheersen van de bloeddruk:

Hoge bloeddruk wordt de "stiekeme moordenaar" genoemd. Het monitoren van uw bloeddruk is een belangrijke maatregel. Streef naar een systolische bloeddruk van minder dan 140 en een diastolische bloeddruk van minder dan 90. Ook hier zijn lichaamsbeweging en dieet, gewichtscontrole en stoppen met roken essentieel voor de beheersing van de bloeddruk.

 

Stressmanagement :

Niemand is immuun voor stress, die een ware "kwaal van de eeuw" aan het worden is. Hoewel het belang en het beheer ervan lange tijd zijn verwaarloosd, is het negatieve effect ervan op hart- en vaatziekten nu duidelijk aangetoond. Het kan zelfs leiden tot een hartinfarct. We moeten dus onze ogen openen, want stress komt vaak voor, zowel thuis als op het werk. Misschien zijn we te veeleisend geworden voor onszelf? Gelukkig is stress niet onvermijdelijk en zijn er manieren om ons daartegen te beschermen. Lichaamsbeweging heeft absoluut de voorkeur, want het is zeker het krachtigste anti-stress middel. Maar naast de klassieke benaderingen van een gezonde levensstijl, kunnen bepaalde methoden van psychologische ondersteuning een grote hulp blijken te zijn.

 

Controleer uw cholesterolgehalte:

Bepaalde soorten cholesterol kunnen uw systeem aanzienlijk beschadigen. U kunt uw arts vragen om uw lipidenprofiel te bepalen om zo uw cholesterolgehalte te bepalen. U kunt ook bespreken welke stappen u kunt nemen om uw cholesterolgehalte onder controle te houden. Het is belangrijk om te weten wat de getallen betekenen en om de juiste cholesterolwaarden te kennen.

 

Het hebben van een goed hart heeft vele betekenissen en vooral op deze 14 februari... Vergeet het niet!